- 27.07.2025 20:12
- Letecké nehody
U Boeingu 737-8 MAX společnosti American Airlines (N306SW) na letu AA-3023 z Denveru do Miami se 173 cestujícími a 6 členy posádky dnes odpoledne při startu z Denveru došlo k závadě levého hlavního podvozku, letadlo zastavilo na dráze a pod letadlem vypukl požár. Všichni cestující a posádka opustili letadlo po skluzaech. Záchranáři ošetřili 7 osob s lehkými zraněními, jedna z nich byla převezena do místní nemocnice. Evakuace naštěstí dopadla dobře, přestože řada cestujících proti všem pravidlům odnášela z letadla příruční zavazadla.
Foto: avherald.com, ilustrační planes.cz
Více
Ve čtvrtek 24. července došlo ke katastrofě letadla Antonov An-24RV (RA-47315) společnosti Angara (foto 18 dní před katastrofou). Letoun letěl na lince Chabarovsk-Blagoveščensk-Tynda. Na letišti panovalo špatné počasí a první pokus o přistání se nezdařil. Ke katastrofě došlo při druhém přiblížení. Letoun narazil do svahu hory ve vzdálenosti 15 km od letiště a shořel. Na palubě bylo 43 cestujících a šest členů posádky. Katastrofu nikdo nepřežil.
Vyšetřování se soustředí na chybu pilotáže nebo technické příčiny. Letoun vyrobený v roce 1976 měl letovou způsobilost do roku 2036, před odletem byl v pořádku a piloti nehlásili žádné technické problémy.
Letový záznamník byl požárem částečně zničen, což zkomplikuje vyšetřování katastrofy. (Foto: wikipedia, oxu.az, MAK, ilustrační planes.cz)
Více
Asociace evropských letišť ACI EUROPE vydala 25. července zprávu, ve které vítá rozhodnutí EU zrušit omezení na přepravu tekutin, aerosolů a gelů (LAG) v příručních zavazadlech na letištích vybavených moderní bezpečnostní technikou od společnosti Smiths Detection. Nově bude možné přepravovat až 2 litry LAG, což zlepší komfort cestujících i efektivitu kontrol.
Co se změnilo?
- EU po více než roce opět povolila přepravu větších objemů tekutin díky recertifikaci technologie Smiths Detection.
- Technologie přináší lepší detekční schopnosti, což zvýší bezpečnost a umožní rychlejší průchod kontrolami.
Varování ACI EUROPE: Systém EU je zastaralý
ACI EUROPE ostře kritizuje současný systém testování a certifikace bezpečnostního vybavení v EU, který je:
• - neefektivní a pomalý – oproti Velké Británii má zpoždění až 3 měsíce, starší omezení tak zasahuje do letní sezony, zatímco v Británii platí pravidla o uvolnění již od prvních měsíců roku, s termínem realizace ...
Více
Korporace United Aircraft má momentálně v různém stádiu rozpracování přes 20 exemplářů letadel Jak MC-21. Současně s tím probíhají doplňkové certifikační lety. Předpokládá se, že certifikační zkoušky budou zakončeny v příštím roce.
Hlavní konstruktér MC-21 Vitalij Naryškin uvádí, že pro získání typového certifikátu je plánováno přibližně 220–230 dodatečných certifikačních letů.
První certifikační let „rusofikovaného“ MC-21-310 (RA-73055) v délce trvání čtyř hodin se uskutečnil 26. června z letiště Ramenskoje u Moskvy. Letoun je poháněn domácími (a již certifikovanými) motory Aviadvigatěl PD-14.
„Pracujeme pod velmi napjatými termíny, protože chápeme, že aerolinky na MC-21 netrpělivě čekají,“ říká ředitel korporace Rostech Oleg Jevtušenko. „Proto paralelně certifikací připravujeme i sériovou výrobu.“
Podle Jevtušenka je již více než 20 letounů ve výrobním závodě „v různých stupních dokončení“, přičemž dodá...
Více
Společnost Wizz Air zahájí 8. srpna první lety do Tel Avivu od červnového pozastavení letů kvůli bojům Izraele s Íránem. Ředitel společnosti József Váradi se pochvalně vyjádřil o zabezpečení izraelských letišť a připomněl také, že organizace EASA opět zařadila izraelský letecký prostor do stejné bezpečnostní kategorie jako Evropu.
První linky začnou do Izraele létat ze základen jako jsou Budapešť, Bukurešť, Larnaka, Londýn (Luton), Milán (Malpensa), Sofie a Vídeň. Návrat k plnému provozu je plánován na polovinu září.
Více
Britský program stíhaček F-35 v hodnotě 71 miliard liber čelí vážným provozním problémům – letouny jsou schopné plnit bojové úkoly pouze třetinu času. Mezi hlavní problémy patří nedostatek techniků, náhradních dílů, nečekaná koroze a zpoždění v integraci výzbroje.
Přestože ministerstvo obrany dosud investovalo už 11 miliard liber, celkové náklady programu mají do roku 2069 dosáhnout 71 miliard liber. Provozováno má být celkem 138 stíhaček.
Národní kontrolní úřad (National Audit Office) vyzývá ministerstvo obrany (MoD), aby řešilo problémy v rámci flotily F-35 – jednak za účelem zvýšení bojové efektivity letounů, ale také proto, aby bylo možné prokázat, že program za obrovské náklady skutečně přináší daňovým poplatníkům odpovídající hodnotu.
Mezi říjnem 2024 a lednem 2025 nebyl žádný letoun F-35 připraven k nasazení. Současná omezení navíc nutí britské F-35 používat pouze pumy, což je v boji činí zr...
Více
Indonésie právě dosáhla jednoho ze svých největších obchodních úspěchů za poslední roky. Prezident Prabowo Subianto potvrdil, že se dohodl s Donaldem Trumpem na zastropování amerických cel na 19 % oproti původně zvažovaným 32 %. Co za to? Potenciální dovoz americké energie v hodnotě 15 miliard dolarů, zemědělské nákupy za 4,5 miliardy dolarů a objednávka 50 letadel od Boeingu pro společnost Garuda Indonesia.
Oznámení přišlo po přímém jednání obou lídrů a zajišťuje Indonésii druhou nejnižší sazbu cel v regionu – nižší má pouze Singapur. Prabowo označil vyjednávání za tvrdá, ale férová.
Ministr pro státní podniky Erick Thohir minulý týden uvedl, že Garuda má v plánu zakoupit jako součást vyjednávací strategie Jakarty s vládou Donalda Trumpa až 79 letadel Boeing. Podle místních médií ministr dopravy Dudy Purwagandhi uvedl, že mu nezáleží na tom, odkud Garuda letadla pořídí – ať už od Boeingu, jeho čínského...
Více
Delta Air Lines je podle dostupných informací blízko k uzavření objednávky širokotrupých letadel u společnosti Boeing, přičemž jako hlavní kandidát se jeví model Boeing 787-10 Dreamliner. Podle zpráv serverů One Mile At A Time a JonNYC by mohla být dohoda oznámena koncem roku 2025 nebo začátkem roku 2026.
Spekulace přichází v době, kdy Delta plánuje obnovu své dálkové flotily a postupné vyřazování stárnoucích Boeingů 767-300ER.
Vyřazení Boeingů 767-300ER do roku 2030 oznámila společnost počátkem roku 2024. Mezinárodní dálkové linky provozované těmito letadly budou postupně ukončeny do roku 2028. V současnosti Delta provozuje zejména širokotrupou flotilu letadel Airbus, která podle údajů portálu ch-aviation zahrnuje 38 strojů Airbus A350-900, 36 Airbusů A330neo, 31x A330-300 a 11x A330-200.
V lednu 2024 si Delta závazně objednala 20 letadel Airbus A350-1000 s opcí na dalších 20&n...
Více
Jižní Korea zrušila plán nákupu 36 vrtulníků AH-64E Apache, jejichž prodej byl schválen americkým ministerstvem zahraničí v srpnu 2024. Finanční prostředky přesunuje na bezpilotní a autonomní systémy.
Jižní Korea nyní provozuje 36 vrtulníků AH-64 pořízených v letech 2015 a 2017.
Jako hlavní důvod zrušení jsou uváděny útoky dronů na Ukrajině, které odhalily omezení a zranitelnosti tradičních bojových vrtulníků, a také 66% nárůst ceny vrtulníků Apache.
„Přehodnocení nákupu vrtulníků Apache je krok správným směrem,“ uvedl poslanec vládní strany People Power Yu Yong-weon. „Namísto lpění na drahých zastaralých platformách musíme investovat do schopností, které odrážejí budoucnost vedení válek.“
Do kategorie „zastaralých platform“ patří také plán výstavby lehké letadlové lodě vyzbrojené letouny F-35B. Místo toho vyvine Jižní Korea víceúčelovou velitelskou loď pro řízení sil s posádkou i bez posádky, která bude vypouštět různé typy dr...
Více
Boeing ve svém moderním centru na kompozitní struktury Composite Wing Center v Everettu oficiálně zahájil výrobu křídel pro nákladní letadla 777-8F, čímž dosáhl klíčového milníku ve vývoji své nové generace nákladních letadel.
Dne 8. července 2025 Boeing oznámil, že v Everettu zahájil výrobu prvních strukturálních částí křídel letounu 777-8F, konkrétně 30 metrů dlouhých kompozitních nosníků (spars).
Nosník měří více než 30,5 metru a tvoří základní nosnou konstrukci křídla. Podle údajů Boeingu má letoun 777-8 celkové rozpětí křídel 64,8 metru na zemi a až 71 metrů při vysunutých koncích křídel (wingtip extensions).
Kromě nosníků již týmy Boeingu vyrobily i panely vnějšího potahu křídla a podélné výztuhy (stringers), které zajišťují pevnost a tvar křídla.
První fáze výroby křídel představuje zásadní krok v programu 777-8F, jehož první dodávky jsou plánovány na rok 2028. Nový letoun má nahradit stárnoucí m...
Více