Půl milionu dolarů kompenzace požaduje od United Airlines Jonathan Davidoff, jeden z nejelitnějších zákazníků aerolinky. Ve své žalobě proti United Airlines uvádí, že letecká společnost zrušila lety kvůli nedostatku personálu, přičemž jako důvod uváděla počasí a provozní omezení diktovaná FAA.
Stížnost vychází ze série zrušených letů na letišti Newark (EWR) v červnu 2023, kdy United zrušily stovky letů, včetně jednoho do San Francisca (SFO).
Davidoff, držitel statusu Premier 1K s více než dvěma miliony nalétaných mil u United, podal žalobu poté, co byl jeho let z Newarku (EWR) do San Francisca (SFO) dne 28. června 2023 zrušen na poslední chvíli. Davidoff v té době byl již na letišti. United Davidoffovi sdělila, že nejbližší dostupný let do San Francisca bude až za 60 hodin.
United Airlines uvedly jako důvod neletové počasí, přestože na obou koncích trasy byly pro let dobré meteorologické podmínky. Jak upozornil server PYOK, Davi...
Více
Alaska Airlines konvertují pět opcí z objednávky Hawaiian Airlines na pevné objednávky dalších pěti letadel Boeing 787-9 Dreamliner. Dopravce využívá sloučení s Hawaiian Airlines k rozšíření dálkových kapacit na letišti Seattle-Tacoma (SEA).
Alaska Airlines pořídí také dalších 12 letadel Boeing 737-10. Podle generálního ředitele Boeingu Kelly Ortberga by měly být certifikace verzí 737-10 a 7 dokončeny do konce letošního roku.
Alaska na základě existujících objednávek očekává dodávku 13 letadel 787-9, 63x 737-10 a 12x 737-8.
V polovině června 2025 dosáhly Alaska Airlines významného milníku, když do své flotily zařadily již 300. letoun Boeing 737. Aerolinka aktuálně provozuje šest variant řady 737: 737-700, -800, -900, -900ER, -9 a -8.
Regionální dceřiná společnost Horizon Air pak provozuje necelou padesátku Embraerů E175.
Od společnosti Hawaiian Airlines přišly k Alaska letadla Airbus A321, Boeing 717 a&nbs...
Více
Let Air France AF136 letící 28. června do Chicaga na letiště O’Hare (ORD) byl v polovině cesty nucen vrátit se zpět na pařížské letiště Charlese de Gaulla (CDG). Důvodem byly provozní okolnosti poté, co let údajně nedostal povolení k přistání, uvedl server AIRLIVE.
Let byl provozován Airbusem A350-900 (F-HUVR). Během letu mezi Islandem a Grónskem se posádka rozhodla k návratu do Paříže. Údajným důvodem bylo, že letoun nedostal povolení k přistání v Chicagu.
Air France potvrdily, že letoun se vracel z „provozních důvodů“, a to bez uvedení bližších podrobností.
Můžeme jen spekulovat, zda za problém byly chybějící dokumenty či jejich pozdní dodání (úřady USA vyžadují „passenger manifest“ 90 min. před odletem), nebezpečný náklad, nežádoucí osoba na palubě, lidská chyba nebo provozní důvody na straně Air France?.
Airbus přistál na dráze 27R letiště Charlese de Gaulla (CDG) 6 hodin a 37 minut po odletu z Paříže. Náhrad...
Více
Airbus a Boeing by ke konci příští dekády měly na trh uvést nástupce řady A320neo a Boeing 737. Původně mělo k inauguraci nové generace jednouličkových letadel dojít okolo roku 2035, ale oba výrobci termín z rozumných důvodů posunuli. Nová letadla slibují přinést revoluční konstrukci a na to je třeba čas a investice. Prodloužení prodejů řady A320neo a Boeing 737 zajistí dostatečné prostředky na vývoj.
Výrobci si uvědomují, že pro odbytový úspěch musí mít nová generace letadel o 20–30 % lepší palivovou účinnost. A to už další dávka steroidů pro existující motory nezvládne. Změny musí být daleko hlubší.
Na motorech pracují stávající dodavatelé Pratt & Whitney a GE Aerospace (resp. CFM International). Narušit jejich duopol se chystá Rolls-Royce.
O další nárůst parametrů se musí postarat nová aerodynamika a nové konstrukční materiály.
GE Aerospace RISE
GE Aerospace, spoluvlastník CFM International (spo...
Více
Úřady Spojených států povolily dne 3. července společnosti GE Aerospace obnovit vývoz motorů CFM International LEAP-1C a GE CF34 do Číny. Jedná se o motory určené pro letadla COMAC C919, resp. C909.
Jde o další známku zmírňování obchodního napětí mezi USA a Čínou, které zahrnuje i ústupky Pekingu v otázce vzácných zemin.
Omezení na vývoz motorů byla jedním z mnoha protiopatření, která zavedla administrativa amerického prezidenta Donalda Trumpa v reakci na čínská omezení vývozu vzácných zemin v dubnu.
Společnost Honeywell Aerospace je dalším americkým dodavatelem rovněž pro letoun C919. Jedná se např. o pomocnou energetickou jednotku, kola a brzdy, systém řízení letu a navigační systémy.
Dceřiná společnost RTX Collins Aerospace, která je rovněž dodavatelem pro COMAC, se k situaci svých licencí odmítla vyjádřit.
Spojené státy minulý týden rovněž zrušily omezení vývozu do Číny pro vývojáře softwaru pro návrh čipů a...
Více
ATR získaly zakázku Air Algérie na 16 letadel ATR 72-600. Je to největší jednotlivá objednávka Air Algérie v historii ATR. Letadla budou dodána v období 2026–2028.
Air Algérie provozují 12 letadel ATR 72-500 a tři ATR 72-600, na základě objednávek učiněných v letech 2008 a 2014.
Součástí nové dohody je dodávka simulátoru ATR 72-600, který bude první svého druhu v Africe.
V tomto roce (ke konci června 2025) získaly ATR již 30 objednávek, včetně kontraktu na 19 letadel od tchajwanské Uni Air. V roce 2024 získal výrobce 56 objednávek. (Foto: ATR, planes.cz)
Více
Dne 4. července 2025 oznámila skupina Air France-KLM záměr navýšit podíl ve společnosti Scandinavian Airlines (SAS) a stát se jejím majoritním vlastníkem. Skupina Air France-KLM již zahájila nákup akcií od investičních fondů Castlelake a Lind Invest. Podíl Air France-KLM v SAS dosáhne 60,5 %.
V roce 2023 vstoupily Air France-KLM, Castlelake a Lind Invest kapitálově do SAS, a to v rámci restrukturalizačního procesu, který zahrnoval i konverzi části dluhu na vlastní kapitál. Fondy Castlelake a Lind Invest získaly podíly ve výši 32 %, resp. 8,6 %. Air France-KLM koupila 19,9 %, tedy těsně pod regulačním prahem, který by ji donutil plně konsolidovat podíl do účetnictví skupiny.
Po této transakci zůstává druhým hlavním akcionářem SAS dánský stát s podílem 26,4 %. Dalších 13,1 % letecké společnosti je rozděleno mezi různé menšinové akcionáře, včetně zaměstnanců.
Kupní cena zatím nebyla potv...
Více
Stávka francouzského řízení letového provozu (ATC), která proběhla ve čtvrtek a pátek, byla vyvolána spory odborových svazů UNSA-ICNA a USAC-CGT s francouzským generálním ředitelstvím pro civilní letectví ohledně nedostatku personálu a zavádění nového biometrického docházkového systému pro sledování přítomnosti řídících letového provozu.
Letecké společnosti jsou stále více rozhořčené častými francouzskými stávkami, které pravidelně narušují jejich letové řády a postihují období nejsilnějšího provozu.
Stávka proběhla ve dnech 3.–4. července, vedla ke zrušení více než 1500 spojů a ovlivnila téměř 300 000 cestujících během tzv. le Grand Départ, jednoho z nejrušnějších cestovních období v Evropě. Způsobila téměř 500 000 minut zpoždění, což odpovídá celému jednomu roku.
Sdružení Airlines for Europe (A4E) kritizovalo krátkou dobu, kterou měly aerolinky na přípravu, a zdůraznilo, že francouzské ATC má už nyní...
Více
Lotyšsko nabízí podíl v problémové společnosti airBaltic sousednímu Estonsku a Litvě. Lotyšsko nyní drží ve společnosti 97,97% podíl. Podle původních plánů měla letos airBaltic vstoupit na burzu. Kvůli špatným hospodářským výsledkům se však plánovaný termín primárního úpisu akcií (IPO) posunul na příští rok. Nyní se zdá, že v plánech na privatizaci společnosti dochází k zásadní změně a IPO již není na pořadu dne.
Lotyško nyní nabídlo podíl ve společnosti Estonsku a Litvě. Podle estonského zpravodajského serveru ERR.ee to potvrdilo lotyšské ministerstvo dopravy s tím, že jak Estonsko, tak Litva obdržely formální nabídku na získání podílu v airBaltic. Očekává se, že jak Estonsko, tak Litva koupí podíl v airBaltic za stejných podmínek jako skupina Lufthansa.
Deutsche Lufthansa AG zaplatí za 10% podíl v aerolince 14 milionů eur. Transakce byla dne 30. června 2025 schválena německým antimonopolním úřadem Bundeskartellamt. Vzhledm...
Více
AirAsia podepsala v pátek memorandum na 50 letadel Airbus A321XLR s opcí konvertovat dalších až 20 existujících objednávek A321neo na XLR. Jde o první nákup aerolinky od pandemie. Letadla mají být dodána v období od roku 2028 do roku 2032. AirAsia chce vybudovat síť do Evropy a Severní Ameriky s využitím modelu více uzlů (multi-hub).
Dohoda byla oznámena v Paříži u příležitosti státní návštěvy malajského premiéra Anwara Ibrahima ve Francii. Podle zakladatele aerolinek Tonyho Fernandese má zakázka hodnotu více než 12,2 miliardy dolarů.
Fernandes uvedl, že aerolinka má v úmyslu objednat dalších 150 letadel během jednoho měsíce, čímž by prozatím završila svou strategii ohledně flotily. Fernandes neuvedl, jaké modely budou objednány, ale potvrdil, že AirAsia nadále vede dříve avizovaná jednání o potenciálně velké objednávce menších letadel, buď Airbusů A220, nebo regionálních letounů Embraer E2.
Skupina AirA...
Více